«

»

Iun 04

Cireșar împotriva gutei

http://ste.india.com/sites/default/files/2014/10/02/279193-cherry-700.jpg

Nu, nu este vorba despre vreo convenție a înaltelor foruri de sănătate cu privire la ziua internațională a gutei (care a fost pe 22 mai, apropo), ci este vorba despre efectele benefice ale vedetelor de sezon, cireșele, în controlul bolii gutoase.

Dr. Ludwig Bau raportează în 1950 efectele benefice ale consumului de cireșe la o serie de pacienți cu gută, în ce privește nivelul de acid uric din sânge și recurența crizelor dureroase. Dar abia în 2012 această ipoteză a fost recunoscută de comunitatea medicală, în urma unui studiu pe 633 de pacienți, condus de Dr. Zhang și colaboratorii. Rezultatele au fost surpinzătoare: în urma consumului a 2 porții de cireșe pe zi (1 porție – 10-12 cireșe) sau a extractului de cireșe, recurența atacurilor de gută a scăzut cu 35%, iar în asociere cu Allopurinol (medicamentul cel mai frecvent administrat în gută), recurența a scăzut cu 75%.

Există mai multe ipoteze asupra modului în care aceste fructe influențează fiziopatologia gutei, demonstrate prin câteva studii mai mici:

  • influențează filtrarea renală, stimulând eliminarea acidului uric prin urină;
  • blocarea unei cascade enzimatice hepatice (xantin oxidaza), scăzând sinteza de acid uric;
  • antocianinele conținute în cantitate mare de către cireșe au rol anti-inflamator (blocarea ciclooxigenazei) și anti-oxidant (eliminare oxidului nitric);
  • conținutul de vitamina C, relativ moderat la cantitățile luate în discuție, explică doar în mică măsură proprietățile anti-inflamatoare ale acestora.
  • rezultatele unor studii sugerează că vișinile, mai puțin dulci și mai bogate în antocianine și vitamina C, ar fi chiar mai potente decât cireșele, în ce privește efectele în gută.

Dacă cireșele, vișinile și extractele din acestea pot scădea concentrația plasmatică de acid uric și influența frecvența și intensitatea crizelor durerose, pacienții cu gută ar trebui să le ia în serios; atât cei care încearcă să controleze boala prin modificări ale stilului de viață și dietei, cât și alături de tratamentul medicamentos specific. Singura mențiune de făcut este, din nou, măsura – mai mult de 3 porții de cireșe pe zi nu au avut efecte mai bune, iar o cantitate mai mare aduce un aport crescut de fructoză, un zahar cu efecte nefaste asupra metabolismului acidului uric. Deși se așteaptă studii mai mari pentru a face recomandări clare, cred că putem declara sezonul cireșelor sezonul luptei împotriva gutei. Start!

http://blackcherryjuiceinfo.com/wp-content/uploads/2013/03/gout-home-remedies.jpg

Recuperare ușoară!

Dr. Ioana Iftime

 

Bibliografie

  • Zhang Y, Neogi T, Chen C, Chaisson C, Hunter DJ, Choi HK. Cherry consumption and decreased risk of recurrent gout attacks. Arthritis Rheum 2012; 64: 4004–11.
  • Gelber, A. C. and Solomon, D. H. If life serves up a bowl of cherries, and gout attacks are “the pits”: Implications for therapy. Arthritis & Rheumatism, 2012; 64: 3827–3830. doi: 10.1002/art.34676.

 

Be Sociable, Share!