«

»

Mar 05

Femeia ca atlet

https://exposinginspiration.files.wordpress.com/2011/08/shutterstock_103383050.jpg

În ultimele decenii, femeile au devenit tot mai active fizic, fie că este vorba de practicarea unui sport de performanță, fie pentru că pur și simplu adoptă un stil de viață sănătos. Acest fapt a dus la studierea particularităților corpului feminin în ce privește activitatea sportivă și predispoziția către anumite tipuri de leziuni.

Deși majoritatea sporturilor pun în valoare mai degrabă aptitudinile fizice ale bărbaților, precum forța, viteza sau rezistența, corpul feminim prezintă și el anumite atribute ce îl pot favoriza. Când vine vorba de gimnastică sau patinaj artistic, femeile sunt evident avantajate de plusul de flexibilitate și grație. Echitația, sailingul, cățăratul și, mai nou, cursele auto sunt sporturi mixte, în care concurenții sunt de ambele sexe, și, mai ales în cazul echitației, își împart în mod egal premiile; acestea sunt sporturi în care agilitatea, îndemânarea, coordonarea, inteligența și antrenamentul sunt mai importante decât alte atribute fizice, ceea ce face posibil ca femeile să poata concura și câștiga împotriva bărbaților.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/08/07/article-2184976-146DFDD7000005DC-748_634x405.jpg

Dincolo de comparații, este clar că femeia ultimelor decenii este tot mai implicată în activități sportive, ceea ce o expune și efectelor secundare ale sportului – traumatismele și leziunile de uzură.

Anatomia și fiziologia femeii sunt construite în primul rând pentru a purta o sarcină, a naște și a crește copiii. Poate că sună misogin, dar nu putem acuza natura de sexism, ci doar de foarte mult simț practic; până la urmă, și aptitudinile fizice ale bărbatului sunt acolo pentru a permite acestuia să obțină urmași, și cărora să le asigure supraviețuirea.

Din punct de vedere al constituției, femeia este mai scundă, are bazinul mai lat, oasele mai subțiri, țesuturile mai elastice și au mai puțină masă musculară. Astfel, apar anumite anomalii ale alinierii și funcționării unor segmente corporale. Combinația acestor factori duce la o incidență mai mare a următoarelor leziuni la femei :

http://www.prevention.com/sites/prevention.com/files/images/news/featured_images/woman-exercising-on-floor-298x232.jpg

  • Contuziile cerebrale par a fi mai frecvente la femei, cu o recuperare mai lentă ;
  • Leziuni ale umărului ;
  • Patologia șoldului : ruptură labrală, tendinopatie de iliopsoas (snapping hip syndrome), tendinopatie gluteală, bursită trohanteriană ;
  • Leziunile ligamentului încrucișat anterior al genunchiului (LIA), cu o instalare ulterioară mai precoce a gonartrozei secundare ;
  • Patologia peri-patelară : sindromul patelofemural, subluxația patelară;
  • Fracturile de stres (tibia inferioară, metatars) și fracturile pe os osteoporotic, în urma accidentărilor ;

Metabolismul femeii este mai leneș și setat mai mult pe economie, astfel încât forța musculară este mai mică, energia se mobilizează mai greu, dar se reface mai repede, un motiv pentru care femeile exceleaza la marile probe de anduranță precum maratoanele sau super-maratoanele. Capacitatea femeii de a performa fizic la cote maxime este, însă, dependentă de echilibrul hormonal și de faza ciclului menstrual în care se află. De exemplu, forța musculară este mai scăzută și elasticitatea mai crescută în jurul ovulației, ca urmare a predominanței secreției de estrogen, ceea ce face ca riscul de accidentare să fie mai mare în această perioadă.

Apropo de metabolism și sistem endocrin, se vorbește la femeile sportive, în special la cele profesioniste, care fac mai mult de 12 ore de activitate fizică intensă pe săptămână, de triada femeii atlet, ce crește mult riscul de accidentare :

  • Energie disponibilă insuficientă (cu sau fără tulburare de alimentație) ;
  • Demineralizare și fragilizare osoasă ;
  • Dereglări menstruale.

Tulburările gastro-intestinale sunt o altă problemă frecventă, mai ales în rândul alergătoarelo de anduranță, care pot suferi de balonare, crampe sau constipație. Cauzele pare a fi deshidratarea și aportul caloric insuficient ce duce la atrofia mucoasei intestinale; de asemenea, se contraindică mesele mari înainte de efort.

Aceste patologii la care sunt mai predispuse femeile ce practică sportul pot fi evitate în primul rând prin cunoașterea și întelegerea lor, pentru a le preveni. Antrenamentul trebuie să cuprindă și exerciții pentru creșterea uniformă a forței musculare și a stabilității. Tonifierea musculară nu crește doar forța, ci îmbunătățește coordonarea și echilibrul. Tot pentru a îmbunătăți acești parametri, se recomandă antrenamentul neuromotor (exerciții proprioceptive). De asemenea, o femeie activă ar trebui să acorde un plus de atenție unei hidratări și nutriții adecvate, în acord cu efortul depus.

Femeia poate excela deja de multă vreme în domenii dominate timp de secole, de bărbați. Când vine vorba de sport, ea trebuie în primul rând să adapteze antrenamentul la particularitățile ei, și apoi să se adapteze ea la sport, care, așa cum spuneam, a fost conceput mai ales pentru corpul masculin. Un mod inteligent de a practica sportul poate asigura excelența și un minim de accidentări.

http://www.skinnytwinkie.com/wp-content/uploads/2012/06/bette-calman-yoga-peacock-e1340759993607.jpeg

Dr. Ioana Iftime

Reabilitare medicală

Bibliografie

Be Sociable, Share!