«

»

Ian 24

Intelepciunea corpului dansand

http://i.ytimg.com/vi/3VpOGxip8Z0/maxresdefault.jpg

Vreau sa va povestesc despre o frumoasa carte si a sa frumoasa autoare pe care le-am descoperit. Nu sunt o pasionata sau – poate si datorita acestui fapt – o cunoscatoarea a artei si stiintei dansului, dar cartea aceasta este o incantare, atat pentru mintea mea avida de informatie in domeniul miscarii, cat si pentru mine ca persoana in cautarea echilibrului, sanatatii si frumosului. „The Feeling Balletbody – Building the dancer’s instrument according to BalletBodyLogic” este sinteza a aproape 30 de ani de experienta ca si balerina, coregraf, profesor si teoretician in stiinta baletului a norvegienei Annemari Autere.

Activitatea autoarei este foarte apreciata la nivel international, ea fiind un vorbitor regulat la conferinte despre dans si medicina dansului, sustine cursuri, academii de vara, preda la scoli de balet si la universitati. Anii de experienta s-au distilat intr-o metoda proprie de predare a dansului, pe care a numit-o BalletBodyLogic (logica trupului de balerin – traducere aproximativa), prin care doreste ca tehnica dansului si exprimarea artistica sa fie eficiente, cu un efort minim si fara accidentari.

„Noi, dansatorii, trebuie sa facem ca arta nostra sa para usoara si placuta ochiului. La atleti, in schimb, se admira efortul. De la dans se asteapta senzatia de lipsa de efort.”

Tehnica inovatoare a lui Autere porneste de la ideea ca dansatorul trebuie sa-si cunoasca corpul si sa-i inteleaga modul de functionare, respectand logica acestuia, asa cum un pianist trebuie sa stie teoria muzicala. Aplicarea unor reguli precum:

  • doar printr-o aliniere corecta a elementelor de structura ale corpului (oasele), acesta se poate misca armonios si fara risc de accidentare,
  • tehnica de dans corecta este dictata de muschii profunzi, de sustinere,

inseamna, sustine autoarea, un consum mai mic de energie si o solicitare mai mica, care permite dansatorului sa investeasca mai mult in aspectul estetic al dansului. In plus, respectand logica trupului, miscarile vor arata mai naturale si riscul de accidentare va scadea dramatic.

„Dansul ar trebui sa fie o binecuvntare pentrul corpul nostru!”

Accidentarile si sechelele lasate pe trupurile dansatorilor moderni sunt cauzate de „evolutia”  dansului modern care forteaza corpul in pozitii si miscari nenaturale. Daca primele generatii de balerini se miscau in limitele normale ale corpului si aratau ca oamenii obisnuiti, ultimele generatii de balerini sunt fortati sa se incadreze in tipare aproape imposibile de siluete subtiri cu flexibilitate si forta supra-umana. Daca standardele s-au schimbat, tehnicile de predare sunt depasite, ceea ce predispune la accidentari si aspect ce lasa de dorit.

Autere desfiinteaza logica indicatiilor nocive ale profesorilor de balet, folosind argumente stiintifice si experienta personala, precum: „ridicam coatele de-asupra capului, coboram umerii!”, „lipiti calcaiele, impingeti-le inainte si lipiti genunchii!”, „incordati fesele si impingeti calcaiele inainte!” etc. Va invit sa incercati si voi aceste indicatii si veti descoperi, ca si mine, cat de nenaturale sunt, sau chiar imposibile. Plus ca posturile de mai sus ar trebui folosite in miscare…

„Daca admitem ca nu este etic sa fortam corpul in pozitii din care este imposibil sa te misti, cu atat mai putin sa dansezi, devine evident ca evolutia scoliii de balet a mers prea departe. Ar trebui sa afirmam ca o miscare este etica doar daca iti da o stare de bine, neinsotita de contractii musculare generalizate.”

http://www.premieredanse.com/img/spot/childwithmomdancer%20(1).jpg

Autere abordeaza un alt subiect interesant: inceperea baletului la copii. Ea sustine ca daca un copil se apuca de balet la 5-6 ani, pana la varsta de 10 ani el poate dansa doar liber, de placere, pentru a-si descoperi corpul, ritmul, mediul. Si asta pentru ca, pur si simplu, un copil mic nu este inca suficient de dezvoltat psihic sau fizic pentru a aplica miscarile de balet – nu au coordonarea necesara, si oasele piciorului sunt inca prea moi. Corpul capata aptitudinile neuro-motorii necesare sa invete tehnica necesara intre varsta de 10-13 ani, mai devreme de atat se vor chinui inutil, vor invata gresit miscarile, si vor fi mai predispusi la accidentari.

„Sunt fascinata cum un copil de 6 ani se chinuie sa-si atinga, pe rand, degetul mare cu celelalte degete. Daca ii ceri sa faca asta cu ambele maini, se va uita la tine crucis. De fapt, el cred ca abia descopera ca are cinci degete la o mana. Walt Disney spunea ca Mickey Mouse are doar patru degete, pentru ca, pana la 6 ani, copiii se deseneaza cu patru degete la o mana!”

De fapt, nici nu este nevoie de atatia ani, pentru ca metoda ei de predare presupune invatarea baletului in 3 ani; acestia sunt suficienti pentru a „construi” (tipare de baza a miscarilor), „acorda” (tehnica, pasi si coordonare) si invata sa „canti” la instrumentul tau – corpul (variatii, dans pe pointe, pas de deux, stiluri, forme, diferite tehnici). Multitudinea de stiluri, estetici si expresii artistice sunt treaba pentru o viata.

Intr-un limbaj jovial, dar plin de informatii, alaturand fotografii, desene, anectode si citate, Annemari Autere povesteste, folosind personaje (muschiul Marcel, Tatal Gravitatie, Dna Plic pentru fascii), despre complexitatea anatomiei si fiziologiei miscarii, despre arta si tehnica dansului, in armonie cu intelepciunea corpului. Din acest motiv, nu cred ca tehnica si cartea ei sunt destinate doar profesionistilor, ci oricarui sportiv sau om obisnuit, dornic sa-si inteleaga corpul si sa se miste armonios.

Din pacate, cartea nu a fost tradusa inca in romaneste, iar eu nu am avut acces decat la o parte din ea, dar m-am bucurat sa o descopar pe aceasta Annemari Autere si a ei carte despre povestea mea preferata – povestea miscarii armonioase!

http://nautilusplus.com/content/uploads/2014/01/ballet-body.jpg

Dr. Ioana Nastase Iftime

Reabilitare medicala

Bibliografie

Be Sociable, Share!