«

»

Apr 07

Hipertensiunea arteriala si exercitiul fizic

7 aprile, Ziua Internationala a Sanatatii 2013 este dedicata hipertensiunii arteriale, cu motto-ul „Controleaza-ti tensiunea arteriala”. Scopul este acela de a sensibiliza lumea la faptul ca aceasta boala este tacuta, nu doare, dar afecteaza pana la 40% din populatia peste 25 ani, fiind responsabila pentru o mare parte din decesele de cauza cardiovasculara.

Hipertensiunea arteriala se defineste prin valori ale tensiunii sistolice (cea mare) de peste 140 mmHg si/sau ale tensiunii diastolice (cea mica) de peste 90 mmHg, la minim 3 masuratori diferite.

Desi medicamentele hipotensoare sunt eficiente si cu relativ putine efecte adverse, bineinteles ca ideala ar fi gasirea unor modalitati alternative de control a tensiunii, mai naturale si mai putin impovaratoare din puncte de vedere economic.

Un articol publicat in februarie, anul acesta, in revista oficiala a Asociatiei Americane pentru Inima, sintetizeaza date din peste 100 de studii ce au demonstrat efectele exercitiului fizic la persoanele hipertensive. Concluziile sunt ca exercitiul fizic de anduranta (alergat, ciclism, inot), exercitiul dinamic cu rezistenta (exercitiu cu greutati sau cu elastice) si exercitiul izometric (exercitiu cu greutati imobile, ce nu presupun miscarea membrului exersat, doar contractia musculara, ex. impins cu picioarele un perete, incercarea de a ridica o greutate care nu se poate mobiliza), au avut ca efect scaderea tensiunii arteriale, atat sistolice, cat si diastolice.

Cele mai pronuntate efecte au fost observate la combinarea acestor forme de exercitiu, timp de 210 minute/sapt, de intensitate medie spre mare, timp de minim 6 luni. Cea mai eficienta forma de antrenament, mai ales pentru scaderea tensiunii sistolice, a fost exercitiul izometric. Trebuie specificat, insa, ca pentru efectuarea acestui tip de exercitiu intens, este recomandata consultarea unui cardiolog, intrucat poate fi greu de suportat de persoanele ce sufera si de alte afectari cardiovasculare.

Asadar, exista deja si dovezi clare ca, pe langa medicatia hipotensoare si modificarile in dieta sau stil de viata, exercitiul fizic poate fi un instrument valoros in controlul natural al tensiunii arteriale. Si asta pe langa toate celelalte beneficii pe care le aduce sanatatii.

 

Dr. Ioana Nastase

Reabilitare medicala

Bibliografie

  • American Heart Association. Statistical Fact Sheet, 2013 Update – High Blood Pressure.
  • World Health Organization. World Health Day Campaign. www.who.int.
  • VA Cornelissen, NA Smart. Exercise for Blood Pressure: A Systematic Review and Meta-analysis. J Am Heart Assoc. 2013, 2.

 

Be Sociable, Share!